Prinses Amalia en duurzaamheid

Technische aspecten

Breedte
Lengte
Capaciteit
Sinds
Snelheid

8.00 meter
44.00 meter
250 personen
2019
20.00 km/h

Prinses Amalia en duurzaamheid

De Prinses Amalia heeft een moderne rechte bijlsteven met een geoptimaliseerde rompvorm voor betere vaar eigenschappen en brandstof besparing.

Alle passagiersdekken zijn voorzien van een Bolidt dak en rvs relingwerk. De aflopende lijn van de dekken op het achterschip komen ook terug uit de wereld van Yacht design.

Het interieur krijgt een moderne en warme uitstraling met gebruik van hoogwaardige luxe materialen. Het schip heeft op het hoofddek een capaciteit van 125 passagiers voor een diner setting, de vip lounge biedt plaats aan 25 gasten. Beide dekken zijn door een interne trap en via de buitendekken bereikbaar.

De entree bevindt zich midscheeps op het hoofddek aan beide zijden van het schip. Richting voorschip is een luxe bar en buffetlift gesitueerd voor een culinaire belevenis op hoog niveau.

De ronde 6 persoons tafels op het hoofddek zorgen voor een sfeervolle indeling. Vanaf het hoofddek bereiken de gasten via een trap de garderobe en ruime innovatieve toiletten. Een aangepast toilet voor rolstoelgebruikers is voorzien op het maindek. Ook de buitendekken zijn voor mindervalide gasten bereikbaar per rolstoellift.

Prinses Amalia: investeringen in duurzaamheid pakken goed uit

Het is bijna een jaar geleden dat ons vlaggenschip, de Prinses Amalia, werd gedoopt (4 september 2019). Door corona hebben we jammer genoeg veel minder vaaruren kunnen maken dan gedacht. Maar het schip voldoet volledig aan onze verwachtingen. En overtreft die van de gasten die we tot nu aan boord mochten verwelkomen.

Onze corporate captain Lieuwe Ferwerda neemt met groot plezier plaats op de stuurstoel zodat hij met de gasten door de havens van Rotterdam kan varen. De vaareigenschappen van ‘de Prinses’ zijn uitstekend. Inmiddels hebben we ook voldoende cijfermateriaal over het verbruik. De extra investeringen in duurzaamheid blijken te lonen.

20 procent minder brandstof en CO2

Het voert te ver om ze allemaal te behandelen. Een paar willen we toch eens uitlichten hier.

Zo heeft Cor D. Rover met het ontwerp van het casco gezorgd voor minder weerstand. In combinatie met de toepassing van thrusters (Z-drives met een vermogen van 294 kW per stuk) en de Scania D13-motoren (die voldoen aan de Europese CCR2-emissienormen) is het brandstofverbruik aanzienlijk lager dan van vergelijkbare schepen. We gingen uit van 20 procent minder brandstof en een evenredige afname van de CO2-uitstoot. Dat blijkt in de praktijk ook daadwerkelijk zo te zijn.

Zuinig varen

Daar heb je ook overigens als kapitein invloed op. We hielden bij de vaarroutes tijdens meetings en events aan boord altijd al rekening met de getijden… Het scheelt nogal of je stroom mee of tegen hebt. Onze collega's zijn inmiddels helemaal gewend aan de ecostand op de motoren. De verbruiksmeters helpen eveneens om zuinig te varen.

Met een verbruik van slechts 29 liter per motor haalt de Prinses Amalia een respectabele 17 kilometer per uur. Dat is doorgaans snel zat. Ter vergelijking: volaan varend verbruikt het schip 66 liter per motor.

Koelwater wordt gebruikt voor verwarming

De Prinses Amalia is ook alvast voorbereid voor uitlaatgassennabehandeling. Om in de toekomst de uitstoot van stikstof en fijnstof nog verder terug te dringen kunnen we de motoren voorzien van SCR-katalysatoren en roetfilters.

De warmte van het koelwater van de generatoren wordt gebruikt voor het verwarmen van het schip. Verder is het schip uitgerust met zuinige ledverlichting en zonnepanelen (die de elektrische verbruikers in de bar en keuken voeden en spanning kunnen leveren voor de noodverlichting en het noodaccusysteem). Het schip heeft een volledig geautomatiseerde klimaatbeheersing. Sensoren meten onder meer de temperatuur en het CO2-gehalte. Zij zorgen voor een optimale temperatuur en luchtverversing aan boord.

Walstroom en vuilwaterafgifte

Daarnaast hebben we op ons Ostaraponton (het tweede afmeerponton van Spido) walstroom geïnstalleerd, speciaal voor de Prinses Amalia. Met de aansluiting van 128 ampère kan het schip, stilliggend, volledig op groene stroom draaien: keuken, bar, verlichting koeling of verwarming. Het afmeerponton was al voorzien van een vuilwaterafgiftepunt. Zodoende kan het opgeslagen toilet- en waswater van de Prinses Amalia – net als van de andere Spido-schepen – verantwoord op het riool worden geloosd.

Dat vinden we net zo vanzelfsprekend als al die andere maatregelen. Wij, onze gasten, het milieu en het klimaat varen er wel bij.




Volg ons op:

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Continue in your language

or switch to

nl Doorgaan in het Nederlands Schakel over naar Nederlands en Continue with English Switch to English de Weiter mit Deutsch Wechseln Sie zu Deutsch fr Continuer avec la france Passer en france ch 繼續用中文 切換到中文