Tramlijn te water

Tramlijn te water

Op 24 januari 1919 richtte Daniel George van Beuningen Spido op. ‘Wij hebben de eer bekend te maken, dat wij hebben opgericht een dienst voor het afhalen van passagiers en schepelingen van in de haven liggende schepen’ ...

Ambulance-boten

Ambulance-boten

Vanaf 1924 assisteerde Spido enkele jaren het Groene Kruis, een neutrale landelijke vereniging voor wijkverpleging en thuiszorg. Voor het Groene Kruis fungeerden de schepen van Spido als ‘ambulance-boten’.

Spido neemt een vlucht

Spido neemt een vlucht

Op 26 juli 1920 opende Rotterdam vliegveld Waalhaven. De stad had met de aanleg van een vliegveld voor burgerluchtvaart een primeur, want Schiphol was in die dagen nog een militair vliegveld.

Spido als overzetdienst

Spido als overzetdienst

Spido vervulde regelmatig de taak van 'overzetdienst'. Zo startte het bedrijf in 1938 een veerdienst tussen Pernis en de Petroleumhaven.

Halt op alle activiteiten

Halt op alle activiteiten

De oorlogsjaren waren zwaar voor Spido. De rederij leed aanzienlijke materiële schade.

Bestemmingen buiten Rotterdam

Bestemmingen buiten Rotterdam

Na de bevrijding maakte Spido een voortvarende doorstart. De rederij begon met havenrondvaarten en bood ook plezier- en feesttochten aan.

Watersnoodramp

Watersnoodramp

In de nacht van 31 januari 1953 braken de dijken en werden grote delen van Zeeland, de Zuid-Hollandse eilanden en West-Brabant getroffen door de Watersnoodramp.

Venster op de Rotterdamse haven

Venster op de Rotterdamse haven

'In dankbaarheid voor wat in tien jaren is gedaan en de blik vol vertrouwen gericht op toekomst, stel ik deze manifestatie in werking', sprak koningin Juliana bij de opening van manifestatie E’55 op 18 mei 1955.

Spido en de Reus van Rotterdam

Spido en de Reus van Rotterdam

Richard Rijnhout was de op een na langste Nederlander aller tijden. Zijn geboortegewicht op 21 april 1922 was maar liefst 8 kilo en door een groeistoornis werd hij uiteindelijk 2,38 meter, woog hij 230 kilo en had hij schoenmaat 62.

Dagtochten naar de Deltawerken

Dagtochten naar de Deltawerken

Op 7 juni 1958 waren zeshonderd Rotterdammers de eersten die met Spido’s vlaggenschip Erasmus naar de in aanbouw zijnde Deltawerken in het Haringvliet gingen.

State of the art

'State of the art'

Vanaf 1960 vergaarde Spido meer bekendheid over de grens en dat leidde al snel tot een spectaculaire groei in de bezoekersaantallen. Om de stroom bezoekers beter te kunnen bedienen, besloot de rederij haar vloot uit te breiden.

Buitenlandse toeristen

Buitenlandse toeristen

Begin jaren zestig kwam Rotterdam meer en meer in trek bij buitenlandse toeristen en Spido was een van de populairste attracties. Dit kwam onder meer door het vele campagnewerk van Spido’s marketingman Jaap Hoogenhout.

Dat is de Spidoservice!

'Dat is de Spidoservice!'

In augustus 1968 wijdde Het Vrije Volk een item aan Toon de Ridder, die op dat moment verantwoordelijk was voor Spido's postdienst. Deze dienst bestond toen al bijna vijftig jaar, want Spido was hier al in 1922 begonnen.

Gouden jaren dankzij havenuitbreidingen

Gouden jaren dankzij havenuitbreidingen

In de jaren zestig deden steeds grotere schepen Rotterdam aan en werd duidelijk dat de haven uitbreiding behoefde. Er volgden plannen voor de aanleg van de Botlek, Europoort en later de Maasvlakte.

Fijne vrienden van de zeeman

Fijne vrienden van de zeeman

Het vervoer van zeelieden naar schepen was lange tijd belangrijker dan toerisme. Niet alleen gedurende de dag, maar ook ’s nachts vertrokken er elk uur Spidobootjes vanaf het Willemsplein.

Luxe bedrijfsfeesten

Luxe bedrijfsfeesten

Genodigden voor de tewaterlating van de pijpenlegger 340 Bar (Brown & Root) komen met Spido’s Pieter Caland bij De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) aan.

Spido en de havenstakingen

Spido en de havenstakingen

Op 23 augustus 1979 legden zo'n vijfhonderd werknemers van slepersbedrijf Smit, het moederbedrijf van Spido, in de Rotterdamse haven het werk neer. De staking duurde ruim zeven weken.

Bijzondere gasten

Bijzondere gasten

Spido vervoerde van meet af aan verschillende bijzondere gasten en beroemdheden.

Wereldhaven Festival Tour

'Wereldhaven Festival Tour'

In 1996 was Rotterdam weer het toneel van de Wereldhavendagen. Iedereen die geïnteresseerd was in het reilen en zeilen van de wereldhaven Rotterdam kon die dag zijn hart ophalen.

Spido's nieuwe trots

Spido's nieuwe trots

In 2000 besloot Spido de vloot een meer moderne uitstraling te geven. Veel schepen waren op dat moment verouderd en voldeden niet meer aan de eisen van de tijd. Het eerste nieuwe schip dat Spido introduceerde, was de Abel Tasman.

Splinternieuw kantoorpand

Splinternieuw kantoorpand

In december 1993 verhuisde Spido ‘tijdelijk’ van de vertrouwde Willemskade naar het Leuvehoofd omdat de rederij moest wijken voor de aanleg van de Erasmusbrug.

Totaal verzorgd dagje Rotterdam

'Totaal verzorgd dagje Rotterdam'

In 2016 startte Spido een samenwerking met het Luxor Theater. Voorafgaand aan verschillende musicals kunnen bezoekers lunchen, dineren of genieten van een high tea op de Maas. Spido kende een lange geschiedenis van dergelijke samenwerkingen.

Spido en de Sint

Spido en de Sint

Op zaterdag 18 november 2017 meerde Sinterklaas in 'Pakjesboot Ostara' aan op het Willemsplein. Elk jaar reist Sinterklaas met zijn enorme stoomboot vol pakjes naar Nederland en natuurlijk komt hij dan aan in de grootste haven van de wereld.

Koninklijk bezoek

Koninklijk bezoek

Het koninklijk huis maakt al generaties lang gebruik van de Spido-boten tijdens bijzondere evenementen.