About us

Royal Spido has been a household name in Rotterdam for over 100 years. Surrounded by the busy ocean-going and inland traffic, Royal Spido offers the most enjoyable way to explore Rotterdam. Read more about the highlights of our centennial history.

Establishment 1919

In 1919, D.G. van Beuningen founded Havendienst Spido. Its purpose was to transport workers and other passengers to ships lying on power. In the 1920s and 1930s, Spido expanded with mail transport and started organizing round trips, including to Waalhaven Airport. These round trips attracted large crowds and soon became the main activity of the shipping company.

Flourishing of the ports

During the reconstruction of Rotterdam, the company experienced golden years. Thanks to Spido, thousands of visitors witnessed the recovery and flourishing of the ports. In view of the construction of the new port areas Botlek, Europoort and Maasvlakte, Spido expanded the number of round trips and invested in luxurious ships that offered more comfort and dining options. Under the leadership of director-owner Leo Blok, further professionalization took place in the 21st century, as well as a broadening of activities to include events and themed tours.

1924: Ambulance-boten
Op 26 juli 1920 opende Rotterdam vliegveld Waalhaven. De stad had met de aanleg van een vliegveld voor burgerluchtvaart een primeur, want Schiphol was in die dagen nog een militair vliegveld.
1940: Halt op alle activiteiten. De oorlogsjaren waren zwaar voor Spido. De rederij leed aanzienlijke materiële schade.
In de nacht van 31 januari 1953 braken de dijken en werden grote delen van Zeeland, de Zuid-Hollandse eilanden en West-Brabant getroffen door de Watersnoodramp.
1958: Op 7 juni 1958 waren zeshonderd Rotterdammers de eersten die met Spido’s vlaggenschip Erasmus naar de in aanbouw zijnde Deltawerken in het Haringvliet gingen.
1979: Spido en de havenstakingen
1998: In 1996 was Rotterdam weer het toneel van de Wereldhavendagen. Iedereen die geïnteresseerd was in het reilen en zeilen van de wereldhaven Rotterdam kon die dag zijn hart ophalen. Spido vormde een belangrijk onderdeel van de festiviteiten. Zo organiseerde de rederij speciaal voor dit evenement een ‘festival-tour’, die bestond uit een rondvaart, een buffet en live-entertainment.
2000: In 2000 besloot Spido de vloot een meer moderne uitstraling te geven. Veel schepen waren op dat moment verouderd en voldeden niet meer aan de eisen van de tijd. Het eerste nieuwe schip dat Spido introduceerde, was de Abel Tasman.
2004 In december 1993 verhuisde Spido ‘tijdelijk’ van de vertrouwde Willemskade naar het Leuvehoofd omdat de rederij moest wijken voor de aanleg van de Erasmusbrug.
2018 Het koninklijk huis maakt al generaties lang gebruik van de Spido-boten tijdens bijzondere evenementen.
2019 Venster op de Rotterdamse haven
2019 Spido mag zich koninklijk noemen
2019 Doop

100 years of Spido

One hundred years after its founding, Spido is still one of Rotterdam’s top attractions. Aboard the tour boats, the general public can learn about the activity at shipyards, impressive ocean-going vessels and the efficient handling of millions of containers. Moreover, from the water, Spido offers a beautiful and fascinating view of the dynamic city and its ever-changing skyline.

Don’t miss the boat