Over ons

Koninklijke Spido is al ruim 100 jaar een begrip in Rotterdam. Middenin het drukke verkeer van binnenvaart- en zeeschepen biedt Spido de leukste manier om Rotterdam te verkennen. Lees hier meer over de hoogtepunten uit onze honderdjarige geschiedenis.

Oprichting 1919

In 1919 richtte D.G. van Beuningen Havendienst Spido op. Het doel was om werknemers en andere passagiers naar op stroom liggende schepen te vervoeren. In de jaren twintig en dertig breidde Spido uit met postvervoer en ging het rondvaarten organiseren, onder meer naar vliegveld Waalhaven. Deze rondvaarten trokken veel publiek en vormden al snel de belangrijkste activiteit van de rederij.

Bloei havens

Tijdens de wederopbouw van Rotterdam beleefde het bedrijf gouden jaren. Dankzij Spido waren duizenden bezoekers getuige van het herstel en de bloei van de havens. Met het oog op de aanleg van de nieuwe havengebieden Botlek, Europoort en Maasvlakte breidde Spido het aantal rondvaarten uit en investeerde het in luxueuze schepen die meer comfort en eetgelegenheden boden. Onder leiding van directeur-eigenaar Leo Blok vond in de 21e eeuw verdere professionalisering plaats, evenals een verbreding van activiteiten met onder meer events en thematochten.

1924: Ambulance-boten. Vanaf 1924 assisteerde Spido enkele jaren het Groene Kruis, een neutrale landelijke vereniging voor wijkverpleging en thuiszorg. Voor het Groene Kruis fungeerden de schepen van Spido als ‘ambulance-boten’.
1932: Spido neemt een vlucht. Op 26 juli 1920 opende Rotterdam vliegveld Waalhaven. De stad had met de aanleg van een vliegveld voor burgerluchtvaart een primeur, want Schiphol was in die dagen nog een militair vliegveld.
1940: Halt op alle activiteiten. De oorlogsjaren waren zwaar voor Spido. De rederij leed aanzienlijke materiële schade.
1953: Watersnoodramp. In de nacht van 31 januari 1953 braken de dijken en werden grote delen van Zeeland, de Zuid-Hollandse eilanden en West-Brabant getroffen door de Watersnoodramp.
1958: Dagtochten naar de Deltawerken. Op 7 juni 1958 waren zeshonderd Rotterdammers de eersten die met Spido’s vlaggenschip Erasmus naar de in aanbouw zijnde Deltawerken in het Haringvliet gingen.
1979: Spido en de havenstakingen.
1998: In 1996 was Rotterdam weer het toneel van de Wereldhavendagen. Speciaal voor dit evenement organiseerde Spido een ‘festival-tour’, die bestond uit een rondvaart, een buffet en live-entertainment.
2000: In 2000 besloot Spido de vloot een meer moderne uitstraling te geven. Het eerste nieuwe schip dat Spido introduceerde, was de Abel Tasman.
2004: In december 1993 verhuisde Spido ‘tijdelijk’ van de vertrouwde Willemskade naar het Leuvehoofd omdat de rederij moest wijken voor de aanleg van de Erasmusbrug.
2018: Het koninklijk huis maakt al generaties lang gebruik van de Spido-boten tijdens bijzondere evenementen.
2019: Een eeuw na oprichting blikt Spido in 2019 op verschillende momenten terug op zijn verleden.
2019: Spido mag zich koninklijk noemen.
2019: Op woensdag 4 september doopte Femme van der Pols, de kleindochter van directeur-eigenaar Leo Blok, het nieuwste schip van Spido. Het luxe vaartuig kreeg de naam Prinses Amalia.

100 jaar Spido

Honderd jaar na oprichting is Spido nog altijd een van Rotterdams topattracties. Aan boord van de rondvaartboten kan het grote publiek kennis maken met de bedrijvigheid op scheepswerven, met imposante zeeschepen en met de efficiënte verwerking van miljoenen containers. Bovendien biedt Spido vanaf het water een mooi en fascinerend zicht op de dynamische stad en de almaar veranderende skyline.

Mis de boot niet