Havennieuws Februari 2017

06-02-2017

Havennieuws

Actuele ontwikkelingen en schepen in de Rotterdamse Haven

Een up to date aanvulling op de standaard rondvaarttekst.


FPSO Armada Kraken bij Keppel Verolme

FPSO (Floating Production Storage and Off-loading) Armada Kraken wordt op dit moment bij Keppel Verolme in de Botlek afgebouwd. Het nieuwe schip wordt de komende 25 jaar ingezet om olie te produceren uit het Kraken-veld in de Engelse Noordzeesector op 125 kilometer ten oosten van de Shetland Eilanden. Het Kraken-veld bevat naar schatting 140 miljoen vaten zware olie. Het schip is een voormalige tanker, de Prisco Alcor, die door Keppel Singapore is omgebouwd en kan zonder dokkingen 25 jaar op zee blijven. De productie capaciteit bedraagt 460.000 vaten olie per dag, en er is opslagruimte voor 600.000 vaten. De waterdiepte in het Kraken-veld bedraagt 120 meter.

Ook in de dokken van Keppel Verolme zijn een aantal interessante schepen te bewonderen. Zo ligt in het Beatrixdok Zr. Ms. Johan de Witt, een amfibisch transportschip, het grootste schip van de Nederlandse Marine. Het vormt een combinatie van een vliegveld, haven, parkeergarage, ziekenhuis, hotel en communicatiecentrum. Het in 2003 gebouwde schip krijgt bij Keppel een grote survey en onderhoudsbeurt. Het Landing Platform Dock Johan de Witt is vernoemd naar raadspensionaris Johan de Witt.

In het Prins Willem Alexanderdok ligt de Sveanen van het Rotterdamse bedrijf Van Oord. Dit is met 8.700 ton hefvermogen de krachtigste drijvende kraan ter wereld. De Svanen is ontwikkeld door Ballast Nedam en in 1990-1991 gebouwd bij Grootint in Nederland om ingezet te worden bij de constructie van de Grote Beltbrug in Denemarken. Later is hij nog aangepast voor de bouw van de Sontbrug tussen Kopenhagen (Denemarken) en Malmö (Zweden).

In 2005 is de drijvende kraan nogmaals verbouwd maar nu voor de aanleg van het Offshore Windpark Egmond aan Zee ‘NoordzeeWind’ in de Noordzee.

November 2014 nam Van Oord voor een onbekend bedrag de offshore divisie, inclusief de Svanen, over van Ballast Nedam. Dit onderdeel levert diensten voor de aanleg van windmolenparken op zee.


Seven Boralis afgemeerd bij Mammoet aan de kade

De Seven Boralis behoort toe aan de ruim 40 schepen tellende vloot van het Engelse bedrijf Subsea. Het schip is bij Huisman in Schiedam afgebouwd naar een ontwerp van het Nederlandse engineering bureau Ulstein Sea of Solutions en in 2010 in de vaart genomen.

De Seven Borealis (182 x 46 meter) is een pijpenlegger/constructieschip. Het schip is met de grootste mastkraan ter wereld uitgerust. Deze kraan kan 5.000 ton tillen (over 40 meter) en kan werken op dieptes tot 6.000 meter (single fall). Naast de grote kraan heeft de Seven Borealis drie extra kranen. Aan stuurboord staan twee kranen van 40 ton, aan bakboord een kraan van 36 ton. Voor het leggen van pijpen is het schip uitgerust met een J-lay systeem van 937 ton en een S-lay systeem van 600 ton.

In de machinekamer van de Seven Borealis staan zes Rolls-Royce motoren met een vermogen van 5.760 kW elk. Aan boord zijn 127 hutten met in totaal 231 slaapplekken.



De Rotterdam-Bayern Express succesvol

De Rotterdam-Bayern Express van ECT-dochter European Gateway Services (EGS) en TX Logistik heeft in de eerste helft van 2016 50% meer containers vervoerd dan in de eerste zes maanden van 2015. Steeds meer Zuid-Duitse bedrijven ontdekken de voordelen van import en export via de Rotterdamse haven.

Vanaf september 2015 rijden er dagelijks containertreinen tussen de Rotterdamse haven en München/Nürnberg. Rotterdam is hierdoor goed bereikbaar voor de Zuid-Duitse markt en vice versa. . Daardoor buigen er nu steeds meer containerstromen van de Noord-Duitse zeehavens om naar Rotterdam.

Er is geen tijdsverschil tussen spoorvervoer via de Noord-Duitse havens of via Rotterdam naar en van Beieren, maar de Bayern Express profiteert van het feit dat de Rotterdamse haven voor veel deepsea-rederijen steeds meer de eerste en laatste aanloophaven in Europa is. Terwijl een zeeschip na Rotterdam nog naar de Noord-Duitse havens vaart, is de container met de Rotterdam-Bayern Express al op weg naar Zuid-Duitsland. Dit maakt de Rotterdam-Bayern Express tot een zeer competitief alternatief voor de import van containers via Noord-Duitsland. In de omgekeerde richting kunnen exportcontainers vanuit Zuid-Duitsland later met de trein mee, om in Rotterdam op een zeeschip te worden gezet. Dit zorgt voor meer flexibiliteit. 



Rederij: Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd bezit de op vijf na grootste containerrederij ter wereld. Per 2015 bestond de vloot uit 177 schepen waarvan 68 in eigendom. De totale capaciteit was 966.000 TEU ofwel 5.450 TEU gemiddeld per schip. De grootste schepen van de vloot zijn van de Hamburg-klasse, deze kunnen maximaal 13.200 TEU meenemen. In 2015 vervoerde de rederij zo’n 7,4 miljoen containers voor ruim 25.000 klanten. Er werken ongeveer 9.400 mensen voor het bedrijf waarvan circa 1.400 varen op de schepen.

Hapag-Lloyd werd gevormd in 1970 als fusie van de twee grootste Duitse rederijen, de Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft (HAPAG) (Hamburg-America Line), opgericht in 1847 in Hamburg, en de Norddeutscher Lloyd (NDL), opgericht in 1857 in Bremen.

Per 31 december 2015 waren de belangrijkste aandeelhouders: CSAV met 31,4% van de aandelen, Stadsbestuur Hamburg (20,6%), Kühne Maritime (20,2%), TUI AG (12,3%) en free float (15,5%).

Sinds 1891 is het bedrijf ook actief in de passagiersvaart. In 2017 bestaat de vloot uit 4 cruiseschepen: MS Europa en Europa 2, MS Bremen en MS Hanseatic.



Havens uitgelicht: De Jobshaven

De Sint Jobshaven is een vooroorlogse haven in de Rotterdamse deelgemeente Delfshaven. De Sint Jobshaven is gegraven tussen 1906 en 1908 en aangelegd voor de overslag van stukgoed. De haven is vernoemd naar de bij de aanleg van de haven afgebroken Sint Jobskapel in het voormalige dorp Schoonderloo.

De N.V. Blaauwhoedenveem liet door architect J.J. Kanters in 1912 aan de westkant van de haven een veemgebouw met silo ontwerpen. Dit was een kolossaal betonnen gebouw, aan de buitenkant met baksteen bekleed. In het Sint Jobsveem werden koloniale producten onder douane-toezicht opgeslagen en gedistribueerd. Aan de oostkant van de Sint Jobshaven was van 1908 tot 1970 het stuwadoorsbedrijf Wm.H. Müller & Co's Stuwadoors Mij. N.V. gevestigd.

Met de opkomst van moderne overslagbedrijven in het Eemhaven-gebied liepen de havenactiviteiten in Rotterdam-West terug. In de jaren negentig was er geen havengebonden bedrijvigheid meer aan de Sint Jobshaven. Aan de oostkant van de Sint Jobshaven was de Müller-pier in gebruik als evenemententerrein. Het Pakhuis Jobsveem, ook wel St. Job genaamd, is een van de mooiste monumenten van Rotterdam en omgebouwd tot woongebouw met loft appartementen en opgetopt met penthouses en maakt deel uit van het Lloydkwartier. Architect van de herbestemming van het Pakhuis Jobsveem is Robert Winkel.



Kunst in de Rotterdamse Haven: De Visser

Het beeld 'De Visser' staat sinds 2006 aan de Maas in Rotterdam benedenstrooms van de monding van de Maashaven. Het metalen beeld van tien meter hoog is gemaakt door leerlingen van verschillende praktijkscholen, waaronder het Albeda College. Het ontwerp is van kunstenaar Ger Bout.


En volg ons op:

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief