Havennieuws Oktober 2016

27-10-2016

Havennieuws

Actuele ontwikkelingen en schepen in de Rotterdamse Haven

Een up to date aanvulling op de standaard rondvaarttekst.

 

Seajacks Scylla in de Waalhaven.

Bij de Rotterdam Offshore Group in de Waalhaven ligt de Seajacks Scylla. Dit Windturbine Foundation en Installation Vessel van het Britse Offshorebedrijf Seajacks is ontworpen door het Nederlandse bureau IHC Gusto en in 2015 gebouwd bij de Samsung Heavy Industries in Korea. De bemanning van het 139 lange en 50 meter brede schip bestaat uit 130 personen.

Het eerste project is de plaatsing van 67 Monopiles (een cilindrische stalen buis) voor het VEJA windpark in de buurt van het Duitse eiland Borkum.

De kraan aan boord van de Seajacks heeft een hefvermogen van 1500 ton, de Monopiles hebben een lengte van 85 meter en wegen circa 1300ton. Op de Maasvlakte 2 is een fabriek van SIF in aanbouw waar deze Monopiles worden gefabriceerd.


Seven Cruzeiro binnenkort of proeftocht.

De vierde en laatste van een serie voor Subsea 7 door IHC Offshore & Marine ontworpen en gebouwde Offshore Support schepen, de Seven Cruzeiro, begint binnenkort aan een aantal technische proefvaarten.

Het schip is uitgerust met een door Huisman in Schiedam gefabriceerde 550-tons pijpenleginstallatie.

De diesel elektrisch aangedreven schepen hebben een lengte van 146 meter en een breedte van 30 meter. Onderdeks bevinden zich twee carrousels voor de opslag van 4000ton flexibele pijpen en kabels. Het schip kan werken tot waterdieptes van 3000 meter. De vier schepen zijn onderdeel van een vijfjarig chartercontract voor de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobas en worden ingezet voor een diepwater offshore project voor de Braziliaanse kust.



Spauwer wordt afgebouwd bij Trico

In de Kortenoordse Haven wordt bij scheepswerf Trico de dubbelschroefs sleephopperzuiger Spouwer afgebouwd in opdracht van Den Herder Seaworks uit het Zeeuwse Yerseke. Het casco is gebouwd in China bij DoaDa Heavy Industrie.

De 9800 ton metende Spauwer wordt uitgerust met een onderwaterpomp, drooglos installatie en transportbanden en gaat werken in verder gelegen concessie gebieden op grotere dieptes.

Den Herder Seaworks is een internationaal opererend familiebedrijf, gespecialiseerd in de winning van mineralen op zee (zand & grind) voor afnemers in de betonindustrie, zandhandel, grond- water- en wegenbouw.



AIDAprima in Rotterdamse haven op LNG gas

Als een van de laatste havens op de Metropolenroute van Hamburg, Southampton, Le Havre en Zeebrugge wordt de AIDAprima nu ook in Rotterdam tijdens de terminal tijd voorzien van LNG voor de stroomvoorziening aan boord. Het schip is uitgerust met 4 MAK M46DF 12 cilinder Dual Fuel motoren die zowel op diesel als op LNG kunnen draaien. Het schip heeft zelf geen LNG tanks aan boord. Aan de kade levert een tankwagen van de firma Schenk het tot -162 graden gekoelde Shell LNG gas en worden de generatoren overgezet naar LNG bedrijf. Hiermee wordt een emissie reductie bereikt van meer dan 95%.


De Hef in folie verpakt

Het lijkt in de eerste instantie op een kunstwerk van de Amerikaanse kunstenaar Christo die in de jaren tachtig de Pont Neuf in folie verpakte in Parijs. De Koningshavenbrug uit 1927 is sinds 1993 buiten gebruik en wordt nu voor circa 8 miljoen euro geheel geconserveerd door de Gemeente Rotterdam, en is daardoor geheel stofdicht ingepakt. Het middendeel, de val, staat op de kade op Gustoweg in Schiedam. Eind 2016 moet de restauratie zijn afgerond. Het terugplaatsen van de val wordt nog even uitgesteld i.v.m. de oplevering van een nieuw zeilacht met een hoogte van 93 meter door Oceanco in Alblasserdam.


IMO en SOLAS

Het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (International Convention for the Safety of Life at Sea, SOLAS-verdrag) is het belangrijkste internationale verdrag voor de veiligheid op zee en kwam in 1914 tot stand na de ramp met de Titanic in 1912. SOLAS valt sinds 1954 onder de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).

Het IMO-nummer is een scheepsidentificatienummer dat bestaat uit de drie letters "IMO" gevolgd door een zevencijferig getal, dat wordt verstrekt door Lloyds Register bij de bouw van een zeeschip. De lijst met schepen wordt jaarlijks gepubliceerd door uitgever Lloyds Register-Fairplay. Dit is de enige instantie die de nummers kan uitgeven. Het is daardoor een uniek zevencijferig nummer, dat wordt toegekend aan schepen met mechanische voortstuwing, zeegaande handelsvaartuigen van 100 ton en groter, bij het leggen van de kiel. Oorlogsschepen hebben geen IMO nummer.


Havens uitgelicht: De Veerhaven

Het Veerhaventje of Pontegat. Sinds het derde kwart van de 15e eeuw voer hier het veer naar Katendrecht. Deze dienst was een belangrijke schakel in de verbinding Holland-Brabant. De huidige Veerhaven is samen met de Westerhaven tussen 1852 en 1854 gegraven als onderdeel van de eerste planmatige uitbreiding buiten de vestingwallen van Rotterdam. De Westerhaven lag waar nu de Parklaan en Calandstraat ligt. Daar komt de naam Westerkade vandaan. De Westerhaven is in 1902 gedempt.

Achter in de Veerhaven ligt het oude bureau der Rivierpolitie wat vanaf 1908 in de Parkhaven lag. Nu is dit het kantoor van de Havenmeester. In 1909 komt de Veerhaven als jachthaven onder beheer van de Koninklijke Roei- en Zeilvereniging ‘De Maas’ en wordt ingericht als jachthaven.

Na een periode van verval komt de exploitatie van de haven in 1990 onder beheer van Stichting Veerhaven Rotterdam en is de Veerhaven de thuishaven van onder andere zeegaande schoeners en loggers die, gerestaureerd en weer in de vaart gebracht, Rotterdams rijke maritieme historie levend houden. Daarnaast biedt de Veerhaven ruimte voor passanten, jachten, die een paar dagen Rotterdam komen verkennen en aan evenementen als de jaarlijks terugkerende Race of the Classic en Race of the Classic Young Professionals en het Veerhavenconcert.



Nieuw Hybride patrouilleboot voor het Havenbedrijf

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht opdracht gegeven voor de bouw van de RPA 8. Dit zal een hybride inspectievaartuig worden en dient ter vervanging van de RPA 3. Belangrijke kenmerken zijn het verminderen van de uitstoot en het terugdringen van de golfslag.

Het nieuwe schip past hierdoor uitstekend in het beleid van het Havenbedrijf dat streeft naar een duurzame haven. De verwachting is dat de RPA 8 in de loop van 2017 in de vaart wordt genomen.


En volg ons op:

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief